2 1 3 4 5

Profilaksa – zglobovi

Korisni saveti za pravilnu ishranu i zaštitu zglobova

Zdrava ishrana
Način života je od velike važnosti za zdravlje vaših zglobova. Preporučuje se uzdržavanje od pušenja, jer pušenje smanjuje snabdevanje kiseonikom uopšte, kao i dovod kiseonika do hrskavice i zglobne kapsule.
Balansirana ishrana koja sadrži namirnice od celih zrna žitarica i dosta svežeg voća i povrća, ima blagotvoran efekat.
Vitamini C i E, kao i selen, čine dobar dodatak ishrani za borbu protiv slobodnih radikala.
Kalcijum i vitamin D su od najveće važnosti za jačanje kostiju. Štaviše, specijalni dodaci ishrani koji sadrže glukozamin, mogu da doprinesu očuvanju zdravih zglobova.

Prekomerna telesna masa
Bolovi u zglobovima i trenje češće se pojavljuju kod gojaznih osoba nego kod onih sa normalnom telesnom masom. Kada je telesna masa prevelika, zglobovi se troše brže jer trpe veće opterećenje nego kod osoba sa normalnom telesnom masom.

Tako preterana težina pomaže razvoju artroze i opterećuje zglobove u slučajevima u kojima postoje raniji problemi sa zglobovima.
U ovim slučajevima se, pre svega, preporučuje smanjenje telesne mase. Smanjenje telesne mase i/ili održanje normalne težine je odlična zaštita za zglobove.

Energetske potrebe se značajno smanjuju u starijem dobu, tako da je redukcija telesne mase i/ili održanje normalne mase, moguće samo ukoliko manje jedete i više se krećete.

Bavljenje sportom pomaže smanjenju telesne mase. Međutim, ukoliko se sportske aktivnosti upražnjavaju nepravilno, veći je rizik od povreda zglobova. Ukoliko niste u formi, a želeli bi ste da budete, potražite savet lekra.                                

Briga o zglobovima   
Važno je zaštiti zglobove od velikih i jednostranih opterećenja.
Ovo se odnosi na zglobove koji su već pretrpeli oštećenja, ali i na preventivne mere. Potrebno je izbegavati bilo kakav bol.  

Tokom obavljanja svakodnevnih aktivnosti, imate mnogo mogućnosti da zaštitite zglobove:  

  • Nemojte sedeti satima / nemojte zadržavati isti položaj; umesto toga, menjajte položaj češće, ustajte u pauzama, prošetajte, istežite se

  • Obratite pažnju na visinu radnih površina, na poslu i kod kuće

  • Izbegavajte nošenje teškog tereta, na primer, rasporedite teret pri nošenju kesa iz prodavnice na obe ruke podjednako

  • Kada podižete predmete, savijte kolena i teret držite što bliže telu

  • Koristite dušeke visokog kvaliteta i srednje tvrdoće, koji omogućavaju prirodan položaj kičme

  • Potražite odgovarajuću obuću: udobnog gazišta i mekanih, jastučastih đonova. 


Zaključak: Po svaku cenu izbegavajte sve što izaziva napregnuća i bol!